De wet Verkoop op afstand van
kracht Op 1 februari jongstleden
is de wet Verkoop op Afstand in werking getreden. Deze wet is een
implementatie van de Europese regelgeving en beoogt een stroomlijning van
de Europese interne markt en een betere bescherming van de consument bij
op afstand gesloten overeenkomsten.
Deze wet zal ook consequenties hebben voor het
elektronisch zakendoen in Nederland. De belangrijkste is dat de consument
bij iedere e-commerce transactie een bedenktijd van 7 werkdagen krijgt om
de transactie zonder opgave van redenen te herroepen. Op de leverancier
wordt bovendien een uitgebreide informatieplicht gelegd. Wanneer hier niet
aan voldaan wordt dan is de bedenktijd van de consument automatisch
verlengd tot drie maanden voor iedere transactie. Duidelijk is dat de wet
praktische consequenties kan hebben voor de bij e-commerce gebruikte
algemene voorwaarden. Deze zullen in veel gevallen moeten worden
aangepast. Ook de informatie die op het moment via de website wordt
verschaft zal in veel gevallen niet toereikend zijn.
De tekst van de wet is beschikbaar op www.overheid.nl (
zoek naar Staatsblad 617)
Algemene informatie die over de wet vindt u op
www.justitie.nl
Onderstaand vindt u de eisen die worden gesteld
aan de leverancier wat betreft de informatieplicht. Daarnaast wordt
uiteengezet wat het herroepingsrecht van de consument inhoudt.
Informatieplicht leverancier De
leverancier moet, voordat de koop wordt gesloten, de volgende informatie
verstrekken:
- de identiteit van de leverancier;
- de belangrijkste kenmerken van het goed of
de dienst;
- de prijs;
- de wijze van betaling en van levering;
- de eventuele leveringskosten;
- de geldigheidsduur van het aanbod of van de
prijs;
- het recht van de consument om de
overeenkomst binnen een bedenktijd te beëindigen;
- de minimumduur van de overeenkomst wanneer
het gaat om duurzame of periodieke dienstverlening of productlevering.
Uiterlijk bij de levering dient deze informatie schriftelijk te worden
bevestigd aan de koper, op een duurzame gegevensdrager.Naast
voorgenoemde informatie moet de leverancier ook de volgende informatie
verstrekken:
- de voorwaarden waaronder en de wijze waarop
de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken;
- het bezoekadres van de vestiging van de
leverancier waar de consument met zijn klachten terecht kan; after sales
service en garantie;
- de voorwaarden voor de ontbinding van de
overeenkomst, indien deze van onbepaalde duur is of een duur heeft van
meer dan een jaar.
Herroepingrecht consument Een van de
belangrijkste bepalingen in de nieuwe wet is het herroepingsrecht van de
consument. Omdat de consument vooraf geen mogelijkheid heeft een goed te
zien of te testen, acht de wetgever het noodzakelijk de consument een
'bedenktijd' van zeven werkdagen te gunnen waarbinnen deze het goed zonder
opgaaf van redenen kan retourneren, of in het geval van een dienst, de
overeenkomst kan ontbinden.
Het is de leverancier verboden hiervoor kosten
in rekening te brengen anders dan de verzendkosten.
De termijn van zeven werkdagen begint te lopen
vanaf het moment dat het goed geleverd is, of in geval van
dienstverlening, bij het sluiten van de overeenkomst.
Als de leverancier niet heeft voldaan aan de
eerder genoemde informatieplicht, dan geldt een periode van drie maanden
waarbinnen de consument het goed kan retourneren. Tussentijds kan de
leverancier het defect in de informatievoorziening repareren. Vanaf het
moment dat de reparatie kenbaar is gemaakt aan de consument, begint de
periode van zeven werkdagen weer te lopen.
Voor bepaalde goederen en diensten geldt het
herroepingsrecht niet, het moet dan gaan om:
- diensten waarvan de uitvoering, met
instemming van de consument, is begonnen vòòr de termijn van zeven
werkdagen;
- goederen of diensten waarvan de prijs
gebonden is aan schommelingen op de financiële markt, waarop de
leverancier geen invloed heeft;
- goederen die volgens specificaties van de
consument zijn vervaardigd, bijvoorbeeld maatwerk, of die een duidelijk
persoonlijk karakter hebben; voor goederen of diensten die door hun aard
niet kunnen worden teruggezonden, of die snel kunnen bederven of
verouderen;
- audio- en video-opnamen en
computerprogrammatuur waarvan de consument de verzegeling heeft
verbroken;
- de levering van kranten en tijdschriften;
voor de diensten van weddenschappen en loterijen.
Overige bepalingen Naast deze
verplichtingen en rechten zijn in de wet Verkoop op Afstand ook nog
bepalingen opgenomen die betrekking hebben op fraude met betaalkaarten en
direct marketing. Zie hiervoor http://www.justitie.nl
Uitzonderingen De regels in de wet
Verkoop op Afstand gelden niet voor financiële diensten. Daar zijn aparte
regels voor in de maak. De regels gelden ook niet voor de bouw en verkoop
van onroerend goed, distributieautomaten en geautomatiseerde
handelsruimten (bijvoorbeeld automatieken), de verkoop bij opbod
(bijvoorbeeld internet-veilingen) en overeenkomsten met een
telefoonmaatschappij inzake het bellen met een openbare telefoon.
Daarnaast geniet alleen de consument
bescherming, bedrijven, of natuurlijke personen die handelen in opdracht
van een beroep of bedrijf, kunnen geen rechten ontlenen aan deze
wet.
bron: ecp |